tirsdag 14. februar 2012

Ny bok: Inkludering. Perspektiver i barnehagefaglige praksiser

1. april 2012 kommer boka, som blir utgitt på Universitetsforlaget.

Boka bidrar til å åpne opp for innsikt i og refleksjon over det komplekset inkludering er sett ut fra ulike perspektiver; politiske, institusjonelle, relasjonelle og etiske. Forfatterne har fokus på barnehagen i dens mange former og hvordan de legger til rette arbeidet i forhold til barn med nedsatt funksjonsevne og barn som representerer spesielle utfordringer. Den belyser både hvordan inkludering gjenfinnes som spor i barnehagens hverdagsliv og hvordan livet i barnehagen er forbundet med det omliggende samfunn og det politiske og institusjonelle landskapet. Dette landskapet er i bevegelse og endring.
Bokas hovedanliggende er å utvikle kart som kan få fram hva inkludering kan innebære i dette mangfoldige og foranderlige terrenget. Forfatterne prøver ikke å bestemme hva inkludering er, men viser hva inkludering kan være og hvilke utfordringer inkludering kan være svar på.
Bokas redaktør, Anne-Lise Arnesen, er professor på Avdeling for lærerutdanning ved Høgskolen i Østfold.
De øvrige bidragsyterne er: Kjell Arne Solli, Ragnhild Andresen, Tonje Kolle, Ann Sofi Larsen, Bente Ulla, Eva Simonsen og Julie Allan.

Ingen kommentarer: